Gästbok

Datum: 06.02.2015

Av: Annelie

Ämne: Guidningar och föreläsningar

Tycker er hemsida är bra och intressant. Kommer ni att anordna några guidningar eller föreläsningar om Berga?

Datum: 06.02.2015

Av: Berga Kulturhistoriska

Ämne: Sv:Guidningar och föreläsningar

Tack ! Tack Vi tittar på att anordna en pedagogisk föreläsning som handlar om "Så blev mitt land". En tusenårsresa från de första människorna i Sverige fram till Sveriges grundare Birger Jarl. Det finns även tankar om föreläsningar inom områdena vikingatiden, medeltiden och Heliga Birgitta. Samt guidningar inom ämnet Kyrkor och kyrkogårdar.

Datum: 04.02.2015

Av: Conny

Ämne: Väntar med spänning vidare

Om Bergakungen

Datum: 04.02.2015

Ämne: Sv:Väntar med spänning vidare

Conny! Vi få se om det kommer fram någon Bergakung.

Av: Kalle.B

Ämne: Lycka till!

Jag kommer med stor spänning och nyfikenhet följa ert arbete.

Av: Janne

Ämne: Intressanta texter

Läste texterna ni har lagt ut. Mycket intressant!
Hallsjö verka vara en intressant sak. Varför har inte kommunen gjort något med detta?

Ämne: Sv:Intressanta texter

Hej och tack så mycket!
När det gäller Hallsjö har förvaringsgroparna varit kända så länge. Sen är det inte alltid kommunen som har ansvaret, utan oftast Länsstyrelse och länsmuseum. Vår förhoppning är att vara ett komplement till kommun och andra myndigheter. Så att vi tillsammans kan lyfta fram kulturarvet för besökare.

Ämne: Sv:Sv:Intressanta texter

Det skulle stå att förvaringsgroparna inte varit kända så länge.

Av: Janne

Ämne: Sv:Sv:Sv:Intressanta texter

Personligen känns det inte som att kommunen satsa något på historia eller kultur utanför statsgränsen. Tro ni de kommer vilja samarbeta med er och bidra ekonomiskt?

Ämne: Sv:Sv:Sv:Sv:Intressanta texter

Hej Janne!
Håller inte riktigt med dig. Kommunen gör mycket inom kulturen, även utanför stadsgränsen. Sen är det så att kommunen har inte tid eller ekonomiska resurser att vara med överallt. Det ekonomiska får vi som föreningar arbeta ihop själv och söka bidrag till olika projekt. Däremot är kommunen duktiga på att samarbeta inom annat som är viktigt för föreningar. Tex. att dela information, vara bollplank och kontakter mm.
Jag håller med dig om att vi i Ljungby inte gör så mycket av det fasta och historiska kulturarvet. Att vi ligger efter hur vi tar tillvara på det inom olika områden tex. inom turism. Men det kan inte kommunen själva belastas för och det är här vi i föreningen hoppas kunna lyfta upp de frågorna och få ett samarbete med kommun och andra aktörer.

1 | 2 >>

Ny kommentar